12 november, 2008

Vi har funnit "allergineutrala" katten!!!!!!!

För ett tag sedan pratade jag och min dotter om katter. Liksom jag har hon länge funderat på ett tillskott i familjebilden. Ett bra tag har hon kikat på nätet efter dessa softskins, nakenkatterna som heter Sphynx. Hon berättade att de skulle kunna vara en möjlighet för oss allergiker. Långt ifrån alla allergiker tål dem, men rätt många. Det räckte för mig – jag måste veta mera!!! Nästa morgon klev jag upp tidigt och surfade runt på allt som hade med Sphynxkatter att göra. Jag blev totalt och handlöst förälskad i denna ljuvliga varelse. En fantastiskt trevlig katt med extremt social, stabilt och keligt humör. Lugn, men påhittig, nyfiken och lekfull. Generös och kärlekstörstande. Till min ofattbara lycka fann jag en uppfödare på nära ort. Kastade mig på luren för att boka en "provnosning". Några timmar senare satt vi som uppslukade kring denna underbara katt. Dessutom bar kissen på små ungar, så hon var riktigt stor och go om magen. Vi fick låna med oss varsina kattfiltar, som jag nu haft uppe i ansiktet i princip sedan jag kom hem. Dessutom lagt den på huvudkudden och sovit med den på natten. En riktig utmaning för en astmatiker kan jag tala om (!) Men man måste ju testa ordentligt utan några försiktighetsåtgärder. Allt eller inget. Jag var beredd på värsta anfallet i natt. Hade mina allergimediciner och inhalatorer i beredskap. Men hör och häpna det funkade!!! Jag vet att jag måste testa längre och mycket mer innan jag kan vara helt säker. Och ändå kan man inte vara säker fullt ut ändå. Det kan faktiskt t o m komma efter flera år. Men det är verkligen kors i taket detta. Med tanke på att jag kan vara hemma hos mina föräldrar med skogskatten i endast ett par tre timmar innan inhalatorn måste fram. Och då har jag INTE nosat uppe i katten utan bara klappat den och gått och tvätta mig. Så ett stort brinnande hopp har tänts ska jag säga. Vilken fantastisk dröm. Helt otroligt!!!!!

Jag köpte en ståtlig, stor Norsk Skogskatthanne tillsammans med med storebror till mina föräldrar för några år sedan. Katten flyttade in i en tillvaro av total lyx, uppmärksamhet och omvårdnad dygnet runt av två hängivna pensionärer. På så sätt kunde jag åtminstone vara nära en katt då och då, få vara "kattgudmor", komma och hälsa på men, inte utsättas för allergi allt för långa stunder åt gången. Nu har jag lagt handpenning på en egen katt. Heeeeeelt makalöst!!!! //Jellon

2 kommentarer:

  1. Hej! Hoppas det går bra med din Sphynx. Lät fantastiskt att du klarade kattfilten! Funderar själv på att skaffa en, men våra goda grannar är mycket allergiska mot pälsdjur. Vi vill ju att de ska kunna komma hit och vi till dem, utan att de mår dåligt.
    Får kika in på din blogg och kolla hur det går. Trevlig trettondagsafton!

    SvaraRadera
  2. Min tråd: Ja jag hoppas också att det ska gå bra hela vägen fram. Det känns verkligen så. Har inte känt av något under den här perioden då vi åkt och hälsat på kattungarna. Kattungar luktar mycket kraftigare för oss allergiker än en vuxen. En kastrerad hane sägs vara det allra bästa. Men inte heller nu med kattungarna har jag fått någon känning. Helt otroligt faktiskt. Därtill har de ännu inte börjat badats. Och man badar vanligtvis en sphynx 1 ggr/v, vilket gör den än mer allergivänlig. Så det verkar mer än lovande med den här rasen. Jag är överlycklig och längtar massor efter vår lilla Sphynxkille. Samma gäller vår dotter, "Tweety". Den här kattrasen funkar bra även för henne. Så undrens tid är inte förbi :-) Kram till dig och välkommen åter

    SvaraRadera