22 april, 2009

Träning inför utställning

Nu är det spännande värre. Vi har nämligen anmält oss till stor kattutställning nu i helgen. Här råder aktivitet med burskynke som ska sys, matkoppar och toaletter som ska köpas till utställningsburen och att lära sig hur man ska bära fram kissekatten till domarbordet.

I helgen som var, gick vi på kurs för att lära oss utställningskonstens all små och stora mysterier. Det är en hel vetenskap detta med kattutsällning – det kan jag lova. Och för oss är det verkligen en helt ny värld. Så här ska man bära fram en sphynx i alla fall – kallas för att man bär den medium maskulin. Vi tränar varje dag, så att det ska gå bra på lördag och söndag. Sedan ska kisse stå still på domarbordet framför åskådare ... ja jag säger då det ... hoppas de inte får kattfnatt och remmar därifrån bara. På fredag blir det den större varianten av tvätta, bada, gnugga och fejja katt, på länge. De ska vara skinande rena i öron och tassar, klorna klippta och helt enkelt vara i toppform.

Sphynxkillarna går upp i kategorierna "uppfödargrupp", "avelsgrupp", "kullgrupp" och en individiuell bedömning och eventuellt nominering. JAg är mest nyfiken på den individiuella bedömningen. Vi tycker ju naturligtvis att vi har de snyggaste och mest välartade sphynxkillarna, som tänkas kan. Men det kan vara kul och höra någon bedömma utefter proffstycke. Jag hoppas ni håller tummar och tår för oss :-)

Foto: Jellon©

6 kommentarer:

  1. Jag kommer hålla tummarna! Så söt som han är kommer det ju gå jättebra både för Oscar och Diesel.

    Om jag hade haft pengar och möjlighet att jag skaffat mig ett hus i skogen och öppnat ett katthem/hundhem a la hitta hem.

    Och jag måste ju säga att det första motståndet man hade mot dessa katter är ju borta efter att fått stifta bekanskap med dessa herrar.

    Håller alla tummar och tår/M

    SvaraRadera
  2. Oj vad spännande kattkillar! Att få komma ut i stora världen och visa sig vacker. Vi håller naturligtvis klorna - även om det är hundklor - för er och väntar med spänning på rapport efter helgen!
    Moa och Maiko - och på onsdag även Kelu... Titta in på bloggen får ni se!

    SvaraRadera
  3. Hoppas det gick bra idag! Jag saknade er på Forum. Även det är en form av utställning där det gäller att ta sig fram så smidigt som möligt och undvika att bäras ut :)
    Krama se små liven från mig!!!
    MVH/Victoria

    SvaraRadera
  4. Spännande! Ställde ut min katttjej som liten. Tyckte det var jätteroligt. En helt ny värld. Känner igen det där med burskynke och hela kittet. Ser framemot bilder där din estetiska sida lyser fram även i detta nya sammanhang. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Här håller vi tummar och tassar för er idag!!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Monachos: Vad glad jag blir att du gillar gosiga sphynxkillarna och vår lilla bloggvärld :-) De är helt enkelt ljuvliga. Och så duktiga också. Det blev fina framgångar på utställningen. Dina tummar och tår hjälpte. Vi är sååå stolta, kan du tro :-)

    Lena, Moa ooch Maiko: Tack så mycket för de hållna hundklorna. De funkade finfint!!! :-) Vad spännande det låter med en Kelu ... // Blötnosar från sphynxkillarna

    Vickis: Ja det blev inget Forum i år ... Men väl fina, excellenta kissemissar på utställning. Rosetter på buren och allt. Vi är stolta som uppfjädrade tuppar :-)

    Margareta: Ja det var en ny värld kan man lugnt påstå. Förvirrande och nytt, nytt, nytt :-) Må gott och sköt om dig!!

    Dana, Kif och Tylor: Tack snälla ni!!! Tummar och tassar gjorde verkligen susen. Tack!! :-) Varma blötnosar från Sphynxkillarna och trevlig vår önskar mattarna

    SvaraRadera